Om Forbundet / Aikikai

Aikikai

Aiki 合気 står for ”aikido” i forkortet form, og ”kai” 会 betyder organisation på japansk.

Aikikai er den internationale oprindelige organisation for den Aikido som hører til linjen under repræsentation af familien Ueshiba – familielinjen (iemoto på japansk) af skaberen af Aikido. Den øverste leder er Doshu – Moriteru Ueshiba, sønnesønen til stifteren af Aikido. Hombu Dojo har det officelle navn “Aikido World Headquarters” og er ledet af ”Aikikai Foundation”. (財団法人合気会 Zaidan Hōjin Aikikai) Det fulde navn refererer til organistionens status som institution, anerkendt i 1940. Aikikai repræsenteres internationalt igennem International Aikido Federation.

Aikikai Hombu Dojo 合気会本部道場

Hombu Dojo i Tokyo er hovedkvarteret for Aikikai. Stedet er sommetider kaldet Aikikai Hombu for at tydeliggøre forskellen i forhold til andre senere tilkommet ikke-affilierede Aikido organisationer. Hombu (本部 hombu / honbu) er et almindeligt ord på japansk som betyder ”hovedkvarter”.

Dojoen blev grundlagt i april 1931 af stifteren af Aikido Morihei Ueshiba. Dens oprindelige navn var Kobukan Dojo (kejserlige kriger sals dojo) – i folkemunde også kaldet ”Helvedets Dojo”, på grund af den hårde træning der var normen den gang.

Hombu Dojo ligger i Wakamatsu-cho, Shinjuku, Tokyo, Japan. I 1967 blev den oprindelige enkelt-etages træbygning erstattet med den nuværende moderne betonbygning, bestående af fem etager. Træningen forgår i tre forskellige sale. Hovedtræningsområdet er på 170 kvm. i træningsareal.

Hombu Dojo har cirka 30 instruktører, hvoraf de fleste er Shihan (chefinstruktører, 6. dan eller højere). Der er træning fra morgen til aften hele ugen igennem, i flere forskellige træningssale fordelt igennem hele bygningen. Begynder og almene timer er åbne for alle der ønsker at træne. Det forudsætter bare at man bliver medlem af Aikikai, som man kan gør ved sin ankomst til træningen.

Der er også en mindre gruppe af “uchi deshi” – specielle elever som bor fast i dojoen. Uchi deshi gruppen har en slags lærlinge funktion, hvor de både er med til den daglige rengøring og vedligeholdelse af stedet, løser praktiske og administrative opgaver samtidigt med at de passer deres daglige træning.

At træne i Hombu Dojo er en stor oplevelse for alle Aikido udøvere. Stemningen under træningen er virkeligt inspirerende, hvor folk fra store dele af verdenen mødes med de faste japanske trænende, for at nyde træningen sammen.

Her mærker man hvordan O-Sensei´s store ønske om, at aikidoen skulle forbinde mennesker fra hele verdenen i een stor familie er realiseret.

Copyright 2015 Danish Aikido Federation | CVR: 31668522 | Valbygårdsvej 36A, 2500 Valby - Denmark